Etická výchova
Projekt Harry Potter
14.10. 2019HARRY POTTER a KÁMEN MUDRCŮ
(projekt etické výchovy ve spolupráci se školní družinou)
Ve vestibulu školy a na chodbách v každém patře se objevují ohořelé pergameny s nabídkou projektu. Žáci se brkem a tuší začínají zapisovat v učebně 1. MNŽ. Zároveň nabídku projektu posílají realizátorky (Tereza Yesilyurt a Klára Mašátová) v elektronické podobě třídním učitelům s žádostí, aby ji rozeslali svým žákům. A projekt se opatrně rozjel…
Jak to všechno začalo? Na hodině etické výchovy si dvě kolegyně povídaly s dětmi o tom, jaký dárek od Ježíška jim udělal největší radost. A Tereza Yesilyurt celá nadšená řekla, že dostala návštěvu Příčné ulice v Londýně, a že to je úplně boží a že se strašně těší. Klára Mašátová zbystřila a řekla: „Ty jsi fanynka Harryho Pottera?“
A tak to všechno začalo...
Etická výchova
Už řadu let probíhá na ZŠ Curieových předmět Etická výchova. Tento předmět do značné míry zaplňuje mezeru ve výchově a vzdělávání žáků, o které hovoří mnozí odborníci na pedagogiku, totiž, že základní školy splňují především cíle vzdělávací, ale výchova (mravní = etická) bývá prováděna pouze zcela nesystematicky. Můžeme říci, že naše škola má již s vedením tohoto společensky velice důležitého předmětu značné zkušenosti.
Koncept Etické výchovy je na ZŠ Curieových řešen tak, že žáci 1. ročníku mají jednu hodinu týdně v rámci svého vyučování a žáci 2. - 4. ročníku jednu hodinu týdně jako nepovinný (volitelný) předmět.
Čtyřikrát ročně probíhá odpolední dvouhodinový projekt ve spolupráci se školní družinou, do kterého se mohou zapojit i všechny děti, které přes rok na Etickou výchovu nechodí.
Koncepce takovéhoto předmětu má samozřejmě smysl hlavně tehdy, když není vyučován „poznatkově“, ale zážitkově - s tím, že u žáků je oslovována a utvářena celá osobnost (tedy rozum, city i chování). Úspěch je podmíněn systematickým výcvikem žáků v sociálních dovednostech, v řešení modelových i reálných situací s etickým obsahem atd. K tomu neodmyslitelně patří diskuse ve skupinkách, nácviky či dramatizace tématu. Žáci se učí spolupracovat, úkoly plní ve skupině, ale i každý sám, učí se tím, jak se domluvit, jak vyvozovat závěry. V hodinách má dítě poznat samo sebe, vztahy ve třídě nebo jiné sociální skupině, pravidla vlastní bezpečnosti i nutnost ohledu k druhým lidem. Přirozeným produktem kvalitně realizované výchovy jsou úspěchy v oblasti primární prevence, ale i ve zlepšení studijních výkonů a výsledků žáka a jeho zdravé zapojení do kolektivu.
Mezi cíle Etické výchovy patří kupříkladu:
Sebepoznání - kdo jsem já, moje emoce – pozitivní i negativní, jaké jsou mé vlastnosti, co umím…
Já a ostatní lidé - rodina, kamarádi, spolužáci; spolupráce, souhra, kompromis, rozdíly; tolerance, pochopení, řešení konfliktů, sebeovládání
Bezpečnost ve škole i mimo ní, chování na veřejnosti – na ulici, v MHD, v divadle, v cizině, v přírodě…
Komunikace s okolím – telefon, internet, komunikace s dospělými, s vrstevníky
a další…
Do přípravy hodin mohou zasahovat i třídní učitelé s reflexí aktuální situace ve třídě - na jaké otázky nebo problémy narazili se svými žáky. Je tedy možno prakticky reagovat na konkrétní atmosféru ve třídě.
Těšíme se na spolupráci s vašimi dětmi.
Projekty Etické výchovy v roce 2016 - zpráva
Projekty Etické výchovy proběhly v roce 2016 za podpory grantu MŠMT – Rozvojový program na podporu implementace Etické výchovy do vzdělávání v základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií.
Podrobná zpráva.
Etická výchova - hodnotící zprávy
Bezpečně ve škole a před ní
10. – 11. září proběhl projekt Bezpečně ve škole a před ní. Žáci 2. a 4. třídy si pro prvňáky připravili 6 stanovišť – 6 míst, kde by mohlo na malé školáky číhat nebezpečí.
Na přechodu před školou si žáci zopakovali a vyzkoušeli bezpečnostní pravidla pro přecházení přes silnici. Na schodech si žáci předvedli, jak se zachovat v úzkém průchodu do školy, jak si dávat přednost a být opatrní. V jídelně jsme si povídali o tom, že pokud někomu vyrazíme z ruky tác a vylijeme na něj horkou polévku, je pozdě přemýšlet, co se stalo špatně…
U automatu na mléčné výrobky si žáci ukazovali, jak se zachovat, pokud by je někdo ze starších dětí obtěžoval a vynucoval si na nich peníze nebo produkty z automatu. Dále jsme se bavili o bezpečnosti na chodbě a u šatních skříněk a připomínali si, co všechno by se mohlo stát ve školním vnitrobloku.
Splnil se tak cíl projektu, aby si děti zopakovaly pravidla bezpečnosti a názorně si ukázaly, jak se vyhnout rizikům. Vše probíhalo zábavnou formou a žáci si mohli situace předvést nebo přímo vyzkoušet, takže si pravidla bezpečnosti zažili lépe, než kdyby se o nich učili ve třídě. Děti z prvních tříd se zároveň mohly seznámit se svými staršími kamarády.